تحقیق تاریخچه طنبور

بخشی از متن تحقیق: - طنبور: - طنبور یا تنبور یکی از سازهای زهی است که در موسیقی محلی برخی از نقاط ایران بکار می رود. از نظر شکل شبیه و کمی بزرگتر از سه تار است. این ساز زهی سه تار دارد. شبیه این ساز در ایران باستان و یونان و بسیاری از...

ارتباط با ما

... دانلود ...

بخشی از متن تحقیق:

طنبور:

طنبور یا تنبور یکی از سازهای زهی است که در موسیقی محلی برخی از نقاط ایران بکار می رود. از نظر شکل شبیه و کمی بزرگتر از سه تار است. این ساز زهی سه تار دارد. شبیه این ساز در ایران باستان و یونان و بسیاری از تمدن های قدیمی وجود داشته است. تنبور در نواحی غربی ایران نیز نواخته می شود. این ساز سازی مقدس برای مردم کرد به خصوص مردمانی با مسلک اهل حق است.

گذری بر تاریخچه تنبور، ساز مقدس عرفانی ایران زمین

حوزه رواج تنبور در کرمانشاهان، دو کانون اصلی گوران و صحنه است. تنبور ساز مقدس عرفانی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است و هزاره های عمر خود را پشت سر گذاشته. قلندری تکیده و لاغر و همیشه مسافر که نقش اندامش را بر سنگهای شش هزار سال پیش در شوش خوزستان و تپه های کیوان و بنی یونس در اطراف شهر موصل پیدا کرده اند.

از مقامات و نغمه هایی که در آن زمان ها با این ساز نواخته شده اطلاع دقیق و مستندی در دست نیست، ولی می توان ادعا کرد شاید مقامات کلام یارسان نزدیکترین نواها به آن نغمات باشد زیرا مقامات یاد شده و همچنین ساز تنبور بیش از هزار سال است که با احترام و تقدس و امانت داری توسط مردم یارسان حفظ شده است و امروز در مهد اصلی تنبور (منطقه گوران) هنوز نواهایی به گوش می رسد که بوی فرهنگ و تمدن کهنسال این مرز و بوم از آن به مشام جهان می رسد.

کاسه طنینی تنبور در گذشته یکپارچه بوده، اما امروزه هم کاسه های یکپارچه و هم ترکه ای دیده می شوند. تنبورهای گوران غالباً دارای کاسه یکپارچه اند و در صحنه بیشتر کاسه ها ترکه ای ساخته می شوند. کاسه های ترکه ای قدمت زیادی ندارند و حداکثر عمر آنها حدود 120 تا 130 سال است.

تنبور دارای 14 دستان یا پرده است و به شکل سنتی دارای دو وتر است، اما امروزه اغلب سه وتر بسته می شود. نوازندگان قدیمی در گوران هنوز به دو وتر وفادار مانده اند. تنبورهای قدیمی در گوران و صحنه نیز دارای دو وتر بوده اند.

فارابی نیز در رساله موسیقی کبیر می گوید: «تنبور را بعضی با دو وتر و بعضی با سه وتر می نوازند.»

کوک تنبور به دو صورت می باشد: فاصله چهارم و فاصله پنجم.

دستان (پرده) بندی نیز مانند اغلب سازهای شرقی از قانون عامی تبعیت می کند که عبارت است از: عدم اعتدال، تحرک و سیال بودن فواصل.

مقام های تنبور کلاً به سه دسته تقسیم می شوند:

1) مقام حقانی (کلام): مقام ها و آهنگ هایی مستند که به کلام معروف اند و نه از جنبه کمی بلکه از جنبه کیفی، بخش بسیار مهمی از موسیقی این منطقه اند. حرمت و قداست تنبور نیز مربوط به همین مقام هاست و تنبور در دوره های مختلف غالباً با این مقام ها شناخته می شده است...


این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می گیرد.

تعداد صفحات تحقیق: 14

لینک کمکی